GRANULDISK STORSATSAR – INVIGER NY PRODUKTIONSANLÄGGNING I MALMÖ.

den 5 juni 2015

GRANULDISK STORSATSAR – INVIGER NY PRODUKTIONSANLÄGGNING I MALMÖ.

GRANULDISK flyttar in i sin nya produktions- och kontorsanläggning i Malmö. Bakgrunden till storsatsningen i Malmö är stark tillväxt i Sverige och Europa och en ökad efterfrågan, inte minst i Asien och Mellanöstern. Det senaste året har bolaget rekryterat ett tiotal medarbetare och räknar med ytterligare rekryteringar på sikt.

De senaste åren har marknaden för grovdiskmaskiner vuxit stadigt. GRANULDISK har funnits sedan 1987 och tillverkar grovdiskmaskiner med en egenutvecklad granulteknologi som helt eliminerar behovet av fördisk i diskrummet. Granulteknologin innebär dessutom väsentliga miljövinster med över 90 % besparingar i vatten- el- och diskmedelsförbrukning. GRANULDISK är en ledande leverantör till skolkök, storkök och personalmatsalar, restauranger och hotellkedjor, samt köpcentrum och sjukhus. Bolaget erbjuder dessutom vissa skräddarsydda industriella installationer.

- Vi har haft en ledande ställning i Norden under många år, men ser nu ett genombrott på bred front. Framförallt efterfrågas de betydande tids- och resursbesparingar som vår granulteknologi erbjuder i kombination med ökat miljöfokus. På andra marknader, till exempel i Sydostasien och Mellanöstern, ser vi andra drivkrafter. Där ökar kraven på hygien och driftsäkra produkter som ett resultat av förändrat beteende när kunder väljer att ersätta handdisk med våra maskiner, säger Peter Schön, VD på GRANULDISK.

Nya GRANULDISK har ritats av JS Arkitektkontor och omfattar drygt 6 000 kvadratmeter, varav 2 700 kvadratmeter produktionslokaler, med möjlighet till ytterligare utbyggnad på sikt. I och med den nya produktionsanläggningen ökar GRANULDISK sin produktionsyta och dubblar produktionskapaciteten. Anläggningen innehåller även flera topputrustade democenter med de senaste produkterna från GRANULDISK och utbildningslokaler för tekniker och supportteam. Överst finns en stor takterrass. Bygget påbörjades under andra kvartalet 2014 och har byggts av Peab.

- I snart 30 år har vi missionerat om vårt systems miljöfördelar. Allt fler kunder ser vatten som en stor bristvara och granulteknologin är överlägset bäst på att minska vattenförbrukningen. Därför känns det naturligt att satsa och extra bra att göra det här i Malmö, säger Peter Schön, VD på GRANULDISK.

Peter Schön, VD
E-mail: peter.schon@granuldisk.com

Kort om GRANULDISK GRANULDISK utvecklar, tillverkar och säljer utrustning för grovdisk i storkök baserad på en egenutvecklad granulteknologi. Bolaget grundades 1987 i Malmö och har kunder inom såväl offentlig som privat sektor. GRANULDISK levererar grovdiskmaskiner till skolor, universitet, sjukhus, hotell- och restauranger, och erbjuder även skräddarsydda industriella applikationer. GRANULDISK har cirka 60 medarbetare och omsatte cirka 150 miljoner kronor 2014. GRANULDISK ägs av industrigruppen Sandberg Development AB (tidigare GS Development AB). För mer information se: www.granuldisk.com