EKOLOGISKT TÄNK, HELA VÄGEN? UPP TILL BEVIS...

den 6 juli 2015

EKOLOGISKT TÄNK, HELA VÄGEN? UPP TILL BEVIS...

Varje år går runt 1,3 miljarder ton mat till spillo runt om i världen. Idag fokuseras mycket till hur vi producerar mat, vår överproduktion av mat och även hur mycket av den maten som tyvärr i slutändan bara går till spillo. Slutet av kedjan betraktas ofta som ett mer eller mindre nödvändigt ont och är lätt att förbise. Vad händer med alla smutsiga kantiner och kastruller? GRANULDISK hävdar att genom låta Granuler hantera det smutsiga jobbet, kan slöseri med vatten, energi och kemikalier minskas med så mycket som upp till 90%.

GRANULDISK sätter ett välförtjänt fokus på det resursslöseri som grovdiskning ofta innebär och erbjuder ett betydligt mer ansvarsfullt alternativ, genom sitt koncept "säg JA till ingen fördiskning" - Granulatgrovdiskning. GRANULDISK hävdar att genom låta Granuler hantera det smutsiga jobbet, kan slöseri med vatten, energi och kemikalier minskas med så mycket som upp till 90%*. Ytterligare fördelar med att inte fördiska är en kompakt installation som sparar mycket utrymme i diskrummet. Dessutom är grovdisklösningen mycket effektiv rent tidsmässigt och även många man-timmar kan sparas in.

- För att få lite belägg för våra påståenden och se hur mycket skillnad vi faktiskt kan göra frågade vi ett Holiday Inn-hotel i Storbrittanien om vi kunde få göra mätningar i deras diskrum. Under första delen av mätningen lät vi dem diska för hand som de alltid gjort och mätte vattenförbrukningen under följande 3 månader, säger Cecilia Carlsten, produktchef på GRANULDISK.

Därefter installerades en Granule Smart® grovdiskmaskin från GRANULDISK och fortsatte mäta i ytterligare 3 månader. Under de första 3 månaderna av testperioden diskade man för hand i diskhoar och gjorde av med ca 200.000 liter vatten. Under andra 3-månadersperioden, då man diskade med Granulatgrovdiskmaskinen, sjönk vattenförbrukningen betydligt och mätaren visade på knappt 20.000 liter.

- Per kvartal skulle detta köket spara in på 180.000 liter vatten, vilket skulle innebära en årlig minskning om 700.000 liter, fortsätter Cecilia Carlsten.

Det är viktigt att erkänna och utvärdera hela diskprocessen - från smutsigt till rent – för och få en helhetssyn och efter det, med öppna ögon, fundera på hur man kan minska påverkan på miljön.

- De flesta kök dag - oavsett om man sköter grovdisken för hand eller har en maskin till hjälp – är tvungna att vid någon tidpunkt blötlägga och/eller skrubba sina kantiner eller grytor. För att göra detta behövs diskhoar. Detta är en självklarhet för alla som arbetat i en diskprocess, men det är sällan de erkänner den som en del av det stora hela, säger Cecilia Carlsten, produktchef på GRANULDISK.

GRANULDISK själva sätter också ett högt fokus på hållbarhet – något som genomsyrar hela företaget.

- Förutom att vår teknik är ett bra miljöval som kan bidra till en hållbar utveckling och sparar stora mängder vatten, energi och kemikalier, arbetar vi även aktivt med att minska vår egen miljöpåverkan som tillverkare. Vi har valt att bidra till ett trädplanteringsprojekt för att kompensera för de CO2-utsläpp som genereras av vår produktion. Detta omfattar även utsläpp i samband med leverans från fabrik till slutkund, säger Hans Bramevik, Kvalitetschef hos GRANULDISK.

För ytterligare information:

Cecilia CARLSTEN,

Pressrelease SE GRANULDISK_July 8 2015

picture - pots and pans

picture - water meter

picture - granule smart pot washer

*GRANULDISK grovdiskmaskiner är en svensk innovation och finns på den internationella marknaden sedan snart 30 år. GRANULDISK grovdiskmaskiner använder PowerGranules, vatten och endast en liten mängd diskmedel för en mekanisk rengöringseffekt för grytor och kantiner. Den blästrande effekten i kombination med höga temperaturer diskar hygieniskt rent på bara ett par minuter och använder upp till 90 % mindre vatten, energi och kemikalier än traditionella grovdiskmetoder.

En smart, hållbar och ekonomisk lösning - utan fördisk.

Familjen Sandberg har investerat sedan bolaget startades för snart 30 år sedan.