MARRIOTT – VINNARE AV DET PRESTIGEFYLLDA PRISET GREEN HOTELIER AWARD 2016 TACK VARE GRANULATTEKNIK

den 16 maj 2016

London Heathrow Marriott Hotel har utsetts till europeisk vinnare av det prestigefyllda priset Green Hotelier Award 2016. I konkurrens med en lång rad andra hotell bedömdes hotellet vara det grönaste i Europa, till följd av dess innovativa arbete och investeringar i ny teknik för att förbättra hållbarheten i verksamheten och minska hotellets miljöpåverkan.

En viktig bidragande orsak till vinsten var hotellets imponerande vattenbesparing på 92 procent eller två miljoner liter per år i köket, som hotellet har uppnått genom att installera en GRANULDISK-grovdiskmaskin för grytor och kantiner som tar bort behovet av fördisk.

”En GRANULDISK-maskin är en fantastisk lösning som ger en renare och bättre arbetsmiljö. Den sparar såväl vatten som kemikalier och energi”, säger Sean Kelly som är områdeschef för mat och dryck i Storbritannien på Europe Marriott Hotels Ltd.

En miljömässigt hållbar verksamhet har alltid varit i fokus för Marriott International, som har satt upp tydliga mål för energibesparande, minskad vattenanvändning och användning av hållbara resurser.

”När jag fick veta några av fördelarna med GRANULDISK-utrustningen, som de potentiella besparingarna av energi och vatten och hur mycket bättre processen skulle bli, verkade det mycket vettigt att skaffa en så effektiv grovdiskmaskin”, säger Jim Shields som är teknisk chef på Marriott Hotels.

Tel. +46 70 671 50 68

GRANULDISK-grovdiskmaskiner använder PowerGranules, vatten och endast en liten mängd diskmedel för att mekaniskt rengöra grytor och kantiner. Den blästrande effekten hos granulerna i kombination med höga temperaturer ger hygieniskt ren disk på bara några minuter, samtidigt som förbrukningen av vatten, energi och kemikalier minskar med upp till 90 % jämfört med traditionella grovdiskmetoder.

En smart, hållbar och ekonomisk lösning som tar bort behovet av fördisk.

GRANULDISK grovdiskmaskiner är en svensk innovation som funnits på den internationella marknaden i nära 30 år. Familjen Sandberg har investerat i verksamheten sedan starten.

Downloads: 2016 May Pressrelease_SV GRANULDISK_Green Hotelier Award 2016   PowerGranules1 PowerGranules2   London-Heathrow-Marriott   pot-wash-staff-with-granule-smart

Categories: GRANULDISK News, PressreleasesNumber of views: 11973